Strategické výhody dobrých komunikátorů

od Cognitio-Scan

12.06. 2019

Psychologicky nás přitahují dobří komunikátoři. Umí udělat skvělý první dojem. Získat si důvěru a respekt ostatních. Jsou oblíbení. Umí dobře vyjednávat. Mají skvělou sebeprezentaci. Báječně vedou své týmy. Udržují pevné vztahy. Dosahují svých záměrů. A vy se můžete stát jedním z nich. Jak na to?

Jak vznikají nedorozumění

Všechny tyto dovednosti se točí okolo komunikace a percepce. Všichni známe ten zprofanovaný obrázek, kde jeden mužík tvrdí, že vidí šestku a druhý vidí devítku. To je jen špička ledovce nekonečného množství nedorozumění, která můžou v komunikaci vznikat a komplikovat nám život. Liší se nejen úhly pohledu, ale i filtry, přes které přicházející informace třídíme a procesy, kterými je zpracováváme. Nikdo z nás není schopen vnímat celou realitu naráz a každý máme trochu jiné nastavení mysli. Pokud se ve vnímání a zpracování informací hodně lišíme, může pro nás být těžké se navzájem pochopit. Když prohlédneme způsoby, jak lidé filtrují a procesují realitu, dokážeme se spolu lépe dorozumět, zlepšit svou produktivitu, a hlavně zmenšit svou frustraci z neuspokojivé a neefektivní komunikace s ostatními. Vždycky totiž můžeme udělat něco pro to, aby nás druhý lépe pochopil. Ať už přemýšlí jakkoli.

Proč vnímáme realitu různě?

Veškeré stimuly, které k nám přichází, filtrujeme pomocí pěti smyslů. Informace dále zpracováváme ve svém mozku na základě svých dřívějších zkušeností, vzpomínek, přesvědčení, hodnot, znalostí atd. To vše způsobuje, že přicházející informace zobecňujeme, vypouštíme a přetváříme tak, aby pasovaly do našeho zažitého vnímání reality. Vytváříme si svou unikátní a zároveň naprosto subjektivní představu o tom, co jsme vlastně prožili. Tato interní představa přímo ovlivňuje naši náladu, což má dále vliv na naše držení těla i to, jak se chováme.

Jak získat strategickou výhodu?

Pokud o svém zážitku vyprávíme, dále jej prostřednictvím použitých slov zkreslujeme. A těm zkušeným v oblasti komunikace se zároveň obnažujeme. Verbálním popisem zkušenosti totiž jasně signalizujeme, jak přemýšlíme. Dobrá zpráva je, že oni se stejným způsobem obnažují nám. A kdo se naučí tu verbální a nonverbální změť číst, získá obrovskou strategickou výhodu. V práci, i doma.

 

Zajímá vás, jak zlepšit svou verbální i nonverbální komunikaci? Přijďte se podívat na některou z našich bezplatných přednášek. Nebo se rovnou zaregistrujte na některý z našich otevřených kurzů.

Další články

Další články